En dårlig smag i munden

Ja jeg sidder her med en dårlig smag i munden, og nej det er ikke noget jeg har spist, eller fordi at jeg ryger på en cerut, det har helt andre årsager.

Når jeg ser på hvordan man behandler de soldater, som er udsendte, og når jeg ser på de veteraner som er kommet hjem, og når jeg så læser og hører om hvordan danskerne behandler dem, så er det at den dårlige smag kommer frem.

At diskutere om vi skulle havde sendt tropper eller ej, det gider jeg ikke, for der er gode argumenter både for og imod at de blev sendt, men en flertalsafgørelse sendte dem altså af sted, og så er den debat overflødig, for vedtaget blev det.

Nej når man læser, om den hetz som forskellige medier udfører overfor de hjemvendte veteraner, når man bevidst chikaner dem, og når man bevidst nægter dem den hjælp de burde have, så får jeg denne dårlige smag i munden.

Men der er en historisk sidestykke, til denne uforskammede behandling, og det er den hetz som medierne og befolkningen i USA udførte og ind imellem stadig udfører over for Vietnam-veteranerne i USA.

Man pissede på dem, man jagtede dem som de var vildt, som måtte jages hele året rundt, man forholdte og tilbageholdte deres pensioner, man nægtede dem lægehjælp, man nægtede dem psykologhjælp.

Medierne udhængte veteranerne som psykotiske massemordere, og der var grusomme billeder fra krigen, og om det var veteranerne, som havde smadret en landsby, eller om det var VietCong, det var man ligeglad med, man skrev en masse løgne og gav den amerikanske soldat skylden for det hele.

På samme måde sviner man vores veteraner, de bliver udsat for præcis den samme hetz, den samme lusede behandling fra myndighedernes side af, man nægter dem den hjælp som de er berettiget til, man er skide ligeglad med deres problemer.

De politikere som udsendte dem, var de første som vendte dem ryggen, nu var de udsendt, og så var man ellers ligeglad med dem, de måtte klare sig selv.

Jeg har hørt folk sige, at det er og var soldaternes eget valg, og så må de selv finde ud af det. Jeg har hørt man kalder dem for psykopatiske legemordere, krigsliderlige svin, og samfundets afskum, og det var så nogle af de pænere ord.

Det har kostet en del deres venskab med mig, for den slags gider jeg ikke høre eller læse, for nu var det jo ikke soldaterne som udsendte sig selv, det var stadig en politisk afgørelse, så hvis man vil haveluft for sin vrede i den forbindelse, så ret denne vrede imod de politikere som udsendte vores soldater, den almindelige soldat, gør kun hvad han eller hum har fået ordre på, og ikke andet.

Denne dårlige holdning overfor vores veteraner, skyldes medierne behandling af dem, de kommer tit med useriøse og latterlige beskyldninger, og ind imellem også løgne og løgnagtige artikler, og folk læser det sludder, og behandler veteranerne dårligt, for det er jo nemmere at ”jagte” en veteran end at rette sin utilfredshed imod de ansvarlige politikere.

Vores veteraner oplever præcis det som Vietnam-veteranerne i USA gjorde og stadig gør i USA, og det kan vi som folk sgu ikke være bekendt, og udsendelsen var ok eller ej det er fløjtende ligegyldigt, men vi kan behandle vores veteraner bedre end vi gør.

Jeg siger ikke at de skal foran i køen af dem som skal have hjælp, men de skal nu heller ikke bagerst i køen, de skal håndteres i den rækkefølge de kommer i, ligesom alle andre, ikke bedre og heller ikke ringere.

At nogen siger at det er deres egen skyld, jamen så er alle trafikofre jo også selv skyld i deres ulykker, for de kan jo lade være med at færdes i trafikken, og sådanne argumenter er simpelthen for latterlige, for uheld kan ske og sker, og det alle steder i vores samfund, så at give veteranerne sylden for deres egne uheld er for langt ude i hegnet.

Næh det man skulle havde gjort INDEN man udsendte vores soldater, det er at man skulle havde sat penge af til at hjælpe dem INDEN de kom til skade, at stå overrasket bagefter, og lige dumme får, det viser hvor langt vores politikere er fra virkelighedens verden.

Der er erhvervsrisiko alle vegne, og selvfølgelig også indenfor militæret. Og indenfor almindelig erhverv, findes der forsikringer, og ordninger som er oprettet specielt til dem som kommer til skade på deres job, men det har man klart og tydeligt ”glemt” når man snakker om forsvaret.

Jeg selv fik i sin tid en erhvervsskade, og vores system virkede, og jeg fik den hjælp jeg skulle have for at komme videre i samfundet. Men at systemet ikke virker når der er tale om vores veteraner er klart og tydeligt, og det er sgu for dårligt synes jeg.

Og hvem har ansvaret ? Det har vores politikere som først sendte dem ud, og så bagefter stikker af fra deres ansvar. Vores medier har sandelig også deres andel for havde de været mere neutrale, så havde vi fået en mere seriøs dækning af de krige vores soldater deltager i, men medierne tænker mere på profit end på seriøs journalistik.

Leave a comment